Een imponerende uitvoering van de Jouster Toer

Op zaterdagavond 24 en zondagmiddag 25 november jl. heeft de Jouster Fanfare een indrukwekkend concert gegeven met als thema de Jouster Toer. Veel lovende recensies waaronder deze uit de Jouster Courant:

Cultuur torenhoog in het vaandel bij Jouster Fanfare

JOURE De Jouster Fanfare heeft zichzelf overtroffen zaterdagavond. In de Hobbe van Baerdt speelde het orkest hun muziekstuk voor het Leeuwarden Culturele hoofdstad project Under de Toer.

Paul Lovatt Cooper

Het stuk, gecomponeerd door de Engelse Paul Lovatt Cooper, werd eigenlijk afgekeurd door de organisatie en de fanfare mocht niet deelnemen aan de Under de Toer. Maar dat vonden ze bij de fanfare zonde. De geschiedenis van de Jouster Toer en de rechtspraak moest in leven blijven. Het werd een project

waarbij lessen voor de jeugd zijn gemaakt. Er is een lied gecomponeerd voor de kinderen van de basisscholen in Joure. Er zijn rondleidingen door de toren gegeven door de Gildemeesters, gedichten geschreven, verhalen verteld, verhalen vertaald en muziekwerken uitgezocht.

Zonder koor

Vlak voor de zomer kwam de eerste versie binnen vanuit Engeland. Maestro Siemen begon met schaven. Vorige week is pas een klap op het definitieve stuk gegeven. Tijd om een koor te zoeken voor de vocale stukken was er niet meer en het orkest moest zelf gaan zingen.

Geschiedenis

Zaterdagavond moest het verhaal van Hobbe van Baerdt en de Jouster Toer samen komen. Dominee Christien Ferrari nam de presentatie op haar. Voor de pauze speelde het orkest bekende werken zoals Band of Brothers en Het Dorp, met beelden gemaakt door Harm Nijholt. Arjen de Ree las zijn gedicht voor over de geschiedenis van de Toer.

Hobbe van Baerdt

Na de pauze kwam het hoogtepunt. Acteur Nico de Lange kroop in de huid van Hobbe van Baerdt, de bekende grietman uit de 17e eeuw. Hij deed het verhaal van Dieter fan Blomke en Krûd. In één ruk vertelde hij het verhaal, geschreven door Sieger Bijsterveld. Dieter die in Duitsland zijn vrouw verloor aan de heksenjacht, een nieuw leven op wilde bouwen aan de Tjonger en zelf ten prooi viel aan een nieuwe heksenjacht.

Heksenjacht

De Jouster Fanfare vertelde het verhaal opnieuw in muziek. Het was een beleving die kippenvel op de armen bezorgde. Het publiek onderging de heksenjacht, voelde dat het weer even goed kwam en leefde mee met de laatste strijd. Het ontbreken van een koor werd niet gemist; het orkest kon het stuk perfect dragen. Tenor Jacob Hoekstra en Fardau Meesters hadden een bijzondere rol in het geheel.

Applaus

Volgens dirigent Siemen was de akoestiek in de kerk ‘hangen en wurgen’. Het orkest zat verdeeld waardoor de leden de anderen niet goed konden horen. Maar daar merkte het publiek niets van. Het minutenlang aanhoudende applaus was absoluut terecht.

Naar verluid neemt de Jouster Fanfare het bijzondere stuk van Dieter fan Blomke en Krûd op in hun repertoire.

Tekst: Brenda van Olphen